מבקרים בבלוג

יום רביעי, 30 בנובמבר 2016


תמונה באדיבות Shutterstockphotos

עצות בריאות לעבור את החורף בשלום
איך אפשר לחזק את מערכת החיסון, להפחית הידבקות במחלות, ולקצר ימי מחלה אם כבר נדבקנו

לקראת בואו של החורף הכנתי עבורכם קובץ עם מספר תזכורות ועצות למעבר בריא של החורף, ותמיכה בחוזקה ותפקודה של מערכת החיסון שלנו. כמו בכל נושא בריאותי אחר חשוב לומר שהכתוב כאן הוא לידיעה בלבד ואינו מהווה המלצה אישית לטיפול או הימנעות מטיפול כלשהם, ואני תמיד ממליץ להתייעץ עם הרופא המטפל או מטפל מוסמך, במיוחד כאשר נוטלים תרופות מרשם באופן קבוע.
אז סיכמתי עבורכם במספר נקודות תשובות לשאלות: איך מחזקים את מערכת החיסון, מפחיתים הידבקות במחלות, ואם הן כבר באות מה אפשר לעשות כדי לקצר את משכן?

·         שמירה על היגיינה- אמנם טריוויאלי, אבל מסתבר שמאוד משמעותי כדי לצמצם את מחלות החורף. מסתבר ששטיפת ידיים, אוורור החדרים והכנסת אוויר טרי מפחיתים הידבקות במחלות החורף. יש הרבה דיונים ושאלות סביב השאלה האם אנחנו חולים יותר בחורף בגלל הקור, או בגלל שאנחנו נמצאים בתוך חללים סגורים ופחות מאווררים, וכך מעבירים אחד לשני יותר בקלות וירוסים עונתיים כמו שפעת. מה שבטוח הוא כששומרים על כללי הגיינה אישית בסיסיים נדבקים פחות. מחקר שנעשה בנושא זה בגיל בית ספר הראה שכאשר מקפידים על נטילת ידיים ואוורור החדרים אחוזי היעדרות מבית הספר יורדים ב26%, ומקרי ההדבקה בנגיף השפעת יורדים במעל 50%. אז הקפידו על שטיפת הידיים ואוורור מחזורי של הבית.

·         חשיפה לקור- גם כאן סוג של שאלה שלא ניתנה עליה עדיין תשובה מלאה במחקרים. האם חשיפה לקור גורמת ליותר הדבקה בוירוסים? התשובה יכולה קצת להפתיע- בחשיפה לקור מתון אין עלייה בשכיחות של מחלות. כלומר אם אנחנו יוצאים החוצה ולבושים מספיק טוב או נמצאים בבית וחשים תחושת קור קלה ומתונה, זה לא יגרום לנו לחלות יותר. קור עז לעומת זאת דווקא כן קשור לעלייה במחלות של דרכי הנשימה, אז התשובה היא כן- כדאי בהחלט להתלבש היטב בימים הקרים של החורף.

·         תזונה- תזונה מאוזנת ועשירה בויטמינים ומינרלים חיוניות ביותר למערכת חיסון חזקה. לכן גם בחורף כדאי בהחלט לשלב מספיק ירקות ופירות בתזונה, כדי לוודא שמלאי המרכיבים התזונתיים שלנו טוב ותומך חיסונית. למי שירקות ופירות או מרכיבי תזונה מאוזנת אחרים אינם חברים טובים כל כך על הצלחת, מומלץ להשלים על ידי תוסף של מולטי ויטמין-מולטי מינרל איכותי. ישנם כיום גם תוספים שמיוצרים מתרכיזי פירות וירקות מיובשים באבקה שמגיעים בכמוסות לנטילה, כמו למשל ג'וס פלאס ודומיו (מתאים גם לילדים) למי מאיתנו שרוצים את הירקות והפירות בקפסולה.

ברפואה הסינית ממליצים בחורף להעשיר את המזון במזונות בעלי איכות 'חמה'. למשל: בצל, כרוב, כרישה, עירית, פטרוזיליה, שום, שומר, שמיר, קטניות כמו שעועית שחורה, שיבולת שועל, קינואה, ותבלינים כג'ינג'ר, הל, פלפל שחור וקינמון. מרקים או דייסה עם שיבולת שועל וקינמון הם אופציה נהדרת שמשלבת בין חום האוכל לחמימות המזונות המרכיבים אותו.

·         פרוביוטיקה- אלו 'החיידקים הטובים' שיושבים לנו במערכת העיכול ושומרים עלינו. ההיגיון כאן הוא שכשיש מספיק חיידקים טובים בגוף, פחות מהרעים יכולים לשגשג ולהתרבות, פשוט כי הם מתחרים על אותם אזורי מחייה ומקורות הזנה. במחקרים שנעשו בילדים במעונות וגנים נראו תוצאות מעודדות- כשהילדים נטלו תוסף פרוביוטיקה שמכיל את החיידקים לקטובצילוס וביפידובקטריום נראו פחות מקרי הצטננות, ופחות תופעות דמויות שפעת. מבוגרים שנטלו פרוביוטיקה יחד עם תוסף מולטי ויטמין ומינרל גם הם היו חסינים יותר להדבקה והתקררות.

·         ומה עם ויטמין סי? – שמו של ויטמין זה יצא לפניו, והוא אולי אחד מהויטמינים הנחקרים ביותר כיום. ואכן, השפעותיו על מערכת החיסון ניכרות, והוא הוכח במחקרים רבים כבעל תכונות של חיזוק חיסוני ועוד השפעות מיטיבות רבות נוספות על הגוף שלנו.

ישנה שיטת טיפול מיוחדת בכמויות גדולות במיוחד של ויטמין סי, שבה נוטלים בכל שעה 1000 מ"ג ל-6 שעות הראשונות, ולאחר מכן 1000 מ"ג שלוש פעמים ביום כל עוד הסימפטומים של ההתקררות או השפעת נמשכים. מחקר מעניין שהשתמש בשיטת טיפול זו בכמויות ענק של ויטמין סי הראה הפחתה של 85% בתופעות של שפעת והתקררות בסטודנטים.

בנוסף מחקרים שבדקו אנשים שנטלו ויטמין סי כמניעה, הראו פחות ימי מחלה בהתקררות, והקלה בסימפטומים, גם במבוגרים וגם בילדים. היתרון של ויטמין זה הוא שהוא אינו רעיל לגוף, ועודפים שלו מתפנים מהגוף בקלות, לכן השילוב בין יעילות לבטיחות הופך ויטמין זה אופציה מצויינת לחיזוק חיסוני בחורף. גם כאן חשוב להתייעץ ברופא או מטפל לפני תחילת הטיפול, במיוחד למי שנוטלים תרופות מרשם.

·         צמחי מרפא- ישנם מספר צמחי מרפא ברפואה העממית שמשמשים לטיפול בשפעת והצטננות. אכיניציאה היא אחד מהם, והיא הראתה יעילות בטיפול בשפעת טובה כמו תרופות נגד וירוסים מקובלות, עם פחות תופעות לוואי בהשוואה לתרופות. הנקודה החשובה בשימוש בצמח זה היא שימוש מוקדם ככל האפשר מרגע שהחלו הסימפטומים. במקביל לאכיניציאה ניתן להשתמש גם בחותם הזהב (Golden seal)- צמח שמשמש ברפואה העממית להקלה בגודש, ליחה ונזלת. ישנם תכשירים רבים בשוק שאותם ניתן להשיג בשילוב של שני צמחי מרפא נפוצים אלו. נקודה חשובה לגבי אכיניציאה היא שהיא אינה בטוחה לשימוש במהלך הריון, או אצל מי שמערכת החיסון שלהם ירודה.

·         הפחתת סטרס ופעילות גופנית- אין ספק שפעילות גופנית משפרת את רמת הבריאות הכללית שלנו, וגם בחורף. לגבי הפחתת סטרס כיום אנחנו רואים דווקא התחלה של שינוי מגמה בהתייחסות לסטרס ולהתמודדות איתו. ממצאים חדשים מספרים לנו שלאו דווקא הסטרס בחיינו הוא שחשוב, אלא האופן שבו אנחנו מתייחסים אליו. אם אנחנו חושבים על סטרס כעל בעיה, הוא יחליש את מערכת החיסון שלנו. אבל מי שמתייחסים לסטרס כאל חלק מהחיים, ומשהו שלא רק שניתן להתמודד איתו אלא אף מחזק ומחשל אותנו, חווים דווקא יתרונות בריאותיים.

כולי תקווה שמדריך קצר זה יסייע לכם לעבור את החורף בשלום, עם רמת בריאות גבוהה ויכולת התמודדות גבוהה וטובה עם האתגרים הבריאותיים שהחורף מציב בפני הגוף שלנו.
בברכת רפואה שלמה!
ד"ר ניר ברוש




מקורות:
1.      בית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד http://umm.edu/Health/Medical/AltMed/Condition/Influenza
2.      בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system
3.      אמנות הריפוי בתזונה סינית/ אופק אורון, הוצאת עלים
4.       J Manipulative Physiol Ther. 1999 Oct;22(8):530-3. The effectiveness of vitamin C in preventing and relieving the symptoms of virus-induced respiratory infections. Gorton HC, Jarvis K
5.      Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jan 31;(1):CD000980. doi: 10.1002/14651858.CD000980.pub4.Vitamin C for preventing and treating the common cold.Hemilä H1, Chalker E.
6.      Effect of an Echinacea-Based Hot Drink Versus Oseltamivir in Influenza Treatment: A Randomized, Double-Blind, Double-Dummy, Multicenter, Noninferiority Clinical Trial. Rauš K, Pleschka S, Klein P, Schoop R, Fisher P. Curr Ther Res Clin Exp. 2015 Apr 20;77:66-72. doi: 10.1016/j.curtheres.2015.04.001.
Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:841315. Epub 2012 Sep 16.Safety and Efficacy Profile of Echinacea purpurea to Prevent Common Cold Episodes: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Jawad M1, Schoop R, Suter A, Klein P, Eccles R

אין תגובות: