מבקרים בבלוג

יום שני, 23 בספטמבר 2013

על הגוף הנפש, ובעיות עיכול

התמונה באדיבות Freedigitalphotos.net ohmega1982



א' הייתה נתקפת בכל פעם לפני מבחן בכאבי בטן איומים.
הכאבים עד כדי כך היו קשים שהיו מונעים ממנה לתפקד את התפקוד היומיומי הרגיל, ולהשלים מטלות שהיו מצופות ממנה. 
ההפרעה לחייה הייתה גדולה, עד שהיא הגיעה לטיפול. 
במהלך הטיפול היא למדה לאתר את האירועים שהיו מעוררים בה את הסימפטומים, ולשלוט ברמות המתח שהייתה חווה באירועים מלחיצים אלו בחייה, וכך בהדרגה כאבי הבטן הלכו והתמתנו, עד שחלפו לחלוטין. 

מערכת העיכול היא ללא ספק מערכת רגישה, שסופגת אל תוכה את העולם החיצון. במערכת העיכול הפיזית יש מספר תהליכים שצריכים לקרות כדי שנוכל להטמיע אל תוכנו את העולם החיצוני. 
זהו הפילטר שלנו, פשוטו כמשמעו, בין החוץ לבין הפנים. 

מבחינה מטאפורית הרבה פעמים רואים קשר בין קושי להטמיע ברמה הרגשית או הנפשית לבין התפתחות או החמרה של בעיות עיכול. אין המשמעות שכל בעיה במערכת העיכול היא רגשית, אלא שיש זיקה בין הקושי לעכל רשמים רגשיים, לעבד חוויות רגשיות, ולבסוף להטמיע אותן כחומרים מזינים ומבגרים עבור הנפש שלנו- לבין בעיות במערכת זו. 

לעיתים הבעיה היא בפירוק החוויה למרכיבים, כלומר ביכולת לעבד ולפרק חוויה רגשית למרכיביה השונים, כך שנוכל להתמודד איתה ביתר קלות, ושהיא לא תיוותר כמעין תחושה משתקת-כל עבור המערכת הרגשית שלנו. לפעמים הבעיה היא בספיגה של הרשמים- התנגדות לספיגת רשמים רגשיים שתתבטא בניסיון להדוף החוצה בצורה לא יעילה חוויות שקרו לנו. ולפעמים הבעיה היא בשימוש בחוויה הרגשית למען המשך הצמיחה שלנו.

כאשר אחד משלושת השלבים הללו אינו מתרחש כהלכה- פירוק, עיכול וספיגה לשימוש עתידי והמשך צמיחה נפשית- עלולה להיווצר בעיה פסיכוסומטית (כשהנפש משפיעה על הגוף) במערכת העיכול. 

בעיה נוספת יכולה להיווצר כאשר יש לנו בעיה להפריד בין מה שטוב לנו מבחינה רגשית לבין הפסולת שראויה להיות מושלכת החוצה מעולם הרגש שלנו. כך לעיתים צבירה או החזקה של רשמים רגשיים שליליים עשויה להיות מקבילה לבעיה ביכולת סילוק הרעלים ממערכת העיכול- מה שיתבטא לעתים בפגיעה במערכות כמו הכבד או מיצי המרה. 

אם אנחנו מזהים את עצמנו כמתקשים רגשית באחד מהשלבים הללו- פירוק, עיכול, ספיגה, שימוש ברשמים חיוביים לצמיחה, וסילוק רשמים שליליים מהמערכת, יתכן שנוכל לזהות גם מקבילה פיזית במערכת העיכול שלנו. 

ובמקרים כאלו, כאשר אנו עושים אבחון עצמי ומאתרים בעיה באחד השלבים- אנו יכולים גם לכוון את עצמנו נכון לטיפול הרגשי המתאים. 
כמו תמיד- טיפול נכון מתחיל באבחון נכון, ואבחון נכון מתחיל בהיכרות עם עצמנו ועם נקודות התורפה שלנו, וחיזוקן בהתאם. 

נסו אם כן תרגיל עצמי פשוט:
בחנו האם יש לכם בעיה באחד מהשלבים שמנינו למעלה, ואם איתרתם בעיה כזו, נסו לאפיין לעצמכם האם זו בעיה שקורית בסיטואציה מסויימת מובחנת בחייכם, או שהיא מלווה אתכם במספר תחומים במקביל. זוהי תחילת האבחון העצמי שלכם!

בהצלחה!