מבקרים בבלוג

יום רביעי, 2 באוקטובר 2013

מכשולים לבריאות שלמה, או- למה אנחנו לא מצליחים להיות בריאים באמת?



התמונה באדיבות Stockimages- Freedigitalphotos.net



אני רוצה לתקן היום טעות תפיסתית נפוצה מאוד, שגורמת להרבה אנשים שאני פוגש לפספס את אחת הנקודות החשובות ביותר ביחס לבריאות שלהם.
הטעות היא שרוב האנשים חושבים שהבריאות שלהם מורכבת בערך מהדברים הבאים: תזונה נכונה, פעילות גופנית, שינה נכונה, להימנע מעישון ומדי פעם לקחת תרופה מחזקת כימית או טבעית.
הטעות התפיסתית הזו מושרשת בעובדה שזה החינוך הבריאותי שקיבלנו מגיל צעיר שמתמצה במשפט- 'אם תאכל טוב, תישן טוב ותעשה פעילות גופנית (ולא תעשן) תהיה בריא'. אז התרגלנו לחשוב שאלו אבני הבניין שעל בסיסן נוכל להנות מחיים בריאים של ממש.

אבל אין דבר רחוק יותר מן האמת.

כדי להיות ממש בריאים, וכדי להנות באמת מחיים מלאי שמחה וחיוניות יש מכלול רחב ושלם של גורמים שצריכים להילקח בחשבון על ידינו, וכל עוד אנחנו לא יודעים אותם אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מולכים שולל אחרי תפיסות לא נכונות.

לכן היום אני רוצה לשים את הדגש על תחום אחד מתוך המכלול השלם שבלי התייחסות אליו לא נוכל באמת ליהנות מבריאות שלמה ומלאה- מערכות היחסים בחיינו.
גם אם אנחנו מקפידים על התזונה הכי נקייה וטובה בעולם, ולא מעשנים, ועושים ספורט, ומדי פעם לוקחים תוסף או צמח מרפא- אם יש לנו מתחים לא פתורים במערכות היחסים בחיינו, או שאנחנו לא מצליחים לנהל מערכות יחסים כמו שצריך, אנחנו לא נוכל להנות עד הסוף מבריאות שלמה ומלאה.

למה?
יש לכך גם הסבר פסיכולוגי וגם הסבר גופני. בתוך מערכות יחסים תקינות המערכת הגופנית שלנו משחררת חומרים מאוד מאוד בריאים. החומרים האלו גורמים להפחתת מתחים, לניקוי רעלים, לאיזון הגוף ולתפקוד טוב יותר של כלל המערכות שבו. לאנשים שמנהלים מערכות יחסים טובות בחייהם יש עלייה ושיפור בתפקודה של המערכת החיסונית והם חולים פחות. לא בכדי חיי קהילה ושותפות פעילה למשל כהתנדבות נמצאו במחקרים כמאריכי חיים, לא פחות!

מבחינה פסיכולוגית מערכות יחסים בריאות מהוות תשתית חשובה של תמיכה וסיוע במצבים מאתגרים בחיים, מאפשרות חלוקה ושיתוף, והפרייה והזנה הדדיות.
גם על המוח יש למערכות יחסים השפעה חשובה ביותר- נמצא שאחד הדברים החשובים ביותר לשמירה על הכושר המלא של המוח במהלך החיים הוא ניהול קשרים חברתיים ואינטראקטציות בינאישיות.

ולפני סיום מילה אישית שמגיעה מתוך ניסיוני במרפאה- לא מעט מהמקרים שבהם אנשים מגיעים אליי לטיפול קשורים בדרך זו או אחרת למערכות היחסים בחייהם. ולכן אם אתם סובלים מבעיה רפואית עיקשת כלשהי נסו להביט על התחום של מערכות היחסים בחייכם: האם יש מתחים לא פתורים שאתם מחזיקים בבטן שנים רבות? האם בחייכם יש קרע כלשהו עם מישהו שהיה פעם קרוב לליבכם? האם מישהו פגע בכם, או שאתם פגעתם בו ולא הבאתם את הנושא לידי פיתרון במישור של מערכת היחסים ביניכם?

נסו לבדוק האם יש נושאים לא פתורים או לא מאוזנים במישור זה בחייכם, ואם אתם מאתרים כאלו- היעזרו בכלים הרבים היעילים שמצויים כיום כדי להביא אותם לפתרון (למשל: טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכו-רוחני, כמו בשיטת 'האור הלבן' או 'העבודה', הומאופתיה, תהליכי קישור וגישור, שיחה אישית מלב אל לב, מכתב שהייתם רוצים לכתוב, פגישה שחשוב לכם ליזום ועוד).
והעיקר- לא להשאיר את הנושא מוזנח- כי ההזנחה עשויה למנוע מכם את האפשרות ליהנות מחיים של מלוא הפוטנציאל הבריאותי האמיתי שלכם. לעומת זאת הטיפול והטיפוח של תחום זה בחייכם- יכול לאפשר לכם את הבריאות המלאה והשלמה שלכם!
רפואה שלמה,
שלכם
ד"ר ניר ברוש