מבקרים בבלוג

יום שני, 12 במאי 2014


על ויטמין 'ר' כבר שמעת?

בהיותי סטודנט לרפואה בשנה החמישית הזדמנה לפתחי התנסות מיוחדת במינה, שבה נסעתי לחודש של השתלמות מקצועית בנושא סרטן בקנדה, בהשתתפות סטודנטים לרפואה מישראל,  קנדה והרשות הפלסטינאית.

מעבר לשיתוף הפעולה שהיה מיוחד במינו, במהלך השתלמות זו חקרתי יחד עם חבריי נושא מרתק- הקשר בין רוחניות לבריאות; רצינו לבדוק מה ידוע על הבריאות של אנשים רוחניים והאם יש לכך השפעה כלשהי על בריאותם בהשוואה לאנשים שאינם רוחניים. לא ידענו מה תהיינה התוצאות של הבדיקה שערכנו על ה'ויטמין ר'(וחניות) אך לאחר הסקירה המקיפה של המידע הרפואי המסקנות היו ברורות- לאמונה רוחנית יש קשר ישיר לבריאות, ובעלי אמונה רוחנית פשוטו כמשמעו בריאים יותר.

הנתונים הראו שאנשים רוחניים נהנים מחיים ארוכים יותר, סובלים פחות ממחלות, מבריאים מהר יותר, ואם הם כבר מגיעים לאשפוז בבית חולים- הם משתחררים מהר יותר. וחשוב מאוד- כששואלים אנשים רוחניים עד כמה הם מרוצים מאיכות החיים שלהם- הסיכוי שהם יענו שהם מאוד מרוצים ומסופקים גבוה משמעותית ביחס לאנשים שאינם רוחניים.

רצינו לבדוק האם יש משמעות לסוג האמונה הרוחנית, למשל האם מישהו שמחזיק באמונה באלים הינדיים שונה מהותית ממישהו שמאמין באל אחד (למשל- יהדות, איסלאם, נצרות), והתשובה הייתה שלא משנה סוג האמונה הרוחנית, אלא עצם קיומה בחייו של אדם. ובנוגע לחילוניים, כאן מצאנו תשובה מעניינת נוספת- מי שהקדישו חלק מחייהם לנתינה לזולת נהנו מאיכות חיים טובה כמו בעלי האמונה הרוחנית, ונהנו מבריאות דומה להם.


קוסמוס- הסדרה הטובה ביותר בעשור האחרון

ונשאלת השאלה מה בנוגע לאנשים חילוניים שלא מתנדבים או מקדישים את עצמם לשירות למען אחרים; אנו רואים שרוח דתית באשר היא משפרת את הבריאות הכוללת ואת איכות החיים, וישנו נתח שלם מהאוכלוסייה של המגזר החילוני, שנידון לכאורה לא ליהנות מהיתרונות שמביאה האמונה הדתית-רוחנית, ובדיוק בנקודה הזו מתחילה להופיע תשובה אפשרית מכיוון מפתיע.

לאחרונה עלתה סדרת טלוויזיה שהיא בעיניי הסדרה הטובה והמעניינת ביותר שהוקרנה בעשור האחרון. שם הסדרה הוא 'קוסמוס' והיא מתארת את היקום שבו אנו חיים, מהתא הקטן ביותר ועד למרחבים היקומיים העצומים והרחבים ביותר. המיוחד בסדרה הזו הוא שהיא לוקחת אותנו עד לנקודת המפגש בין המדע לרוח הדתית- הפלא והמסתורין שהמדע מתאר נשמעים כמעט כמו שיר הלל ליקום האחד שאנו חלק ממנו, והתיאורים המדעיים עצמם נשמעים כמו תפילה מקודשת לאחדות שנמצאת בכל.

איינשטיין למשל הבין את הקשר בין המדע לרוח הדתית, כאשר תיאר את הניסיונות שלו להבין את חוקי היקום במילים שלא היו מביישות מיסטיקן קבלי במאה ה-15 בהרי צפת. עבורו הניסיונות להבין ולתאר את חוקי הבריאה היו שווים לחקירה רוחנית, ובמילותיו הוא- כשניסה 'להבין איך אלוהים חושב' הוא התקרב אל המסתורין ונגע בו.

וזה בדיוק מה שהסדרה 'קוסמוס' עושה- היא מראה לנו כיצד המדע מספר לנו את אותו הסיפור של אחדות, רוחניות ורוח דתית, רק הפעם במילים ובשפה מדעית שמקרבים את האמונה והרוח הדתית מחדש אל כולנו. כשאנו נעים מהמרחב התת אטומי המסתורי, ועוקבים אחרי תנועת החלקיקים שבו, ומשם נעים ומתרחבים אל מרחבי מערכת השמש, גלקסיית שביל החלב וצביר הגלקסיות שהיא חלק ממנו, אנו מגלים כי האחדות שעליה דיברו ואותה תיארו הדתות הגדולות, ניתנת לתיאור וגילוי גם בכלים המדעיים שעומדים לרשותנו.

ואם נחזור אל נושא הבריאות, שהוא מרכז העניין כאן- באופן הזה גם מי שמגדירים את עצמם כחילוניים יכולים לעבור על הגשר שמציעה הסדרה, וליהנות מהבריאות המשופרת שאפשרית הודות לאמונה ולרוח הדתית. המילים אולי אחרות, וההבנה מתוארת בשפה עדכנית, אך היתרונות לבריאות עשויים להיות אותם יתרונות בדיוק- איכות חיים משופרת, אריכות ימים, פחות מחלות וימי אשפוז, ולא פחות חשוב מכך- תחושת משמעות והקשר רחב לחיים.
     
  
 תמונה באדיבות ויקטור הביק FreeDigitalPhotos.net