מבקרים בבלוג

יום חמישי, 10 באוקטובר 2013

תמונה: Tina phillips Freedigitalphotos.net


איך לשמר את הכוחות, האופטימיות ושמחת החיים- גם כשמרגישים חלשים?

לפני כמה שנים קראתי ספר על מורה רוחני טיבטי שחי בספרד, שסבל ממחלת לב מולדת קשה. אישה שהייתה קרובה אליו סיפרה שבאותם ימים, שהיו הימים האחרונים לחייו, הוא לא הפסיק להקרין סביבו שלווה, רוגע וחביבות כלפי צוות המחלקה והאנשים שבאו לבקר את מיטת חוליו.  

עבור רובנו הרגעים האלו של היחלשות הגוף, הם רגעים שבהם הרבה יותר קשה לשמור על שמחת החיים, על האופטימיות ועל נדיבות כלפי הסובבים אותנו. הנטייה היותר רווחת היא להתכנס אל תוך עצמנו, ולתת יותר מקום לתחושות של רחמים עצמיים וחולשה פנימית. יש לכך סיבה טובה,  והיא שברגעים של מחלה או חולשה אנחנו נעשים יותר פגיעים וחדירים מבחינה נפשית ומנטאלית גם כן.

אז איך בכל זאת אנחנו יכולים להישאר אופטימיים, ולהתחבר למקורות עוצמה וכוח ששוכנים בתוכנו, גם במצבים שבהם אנחנו מרגישים חלשים?

ישנו עיקרון שמניסיוני (ומניסיונם של אנשים שפגשתי לאורך הדרך וסיפרו לי על דרכי ההתמודדות שלהם) יכול לעזור לכך, ואני רוצה לחלוק אותו כאן היום, העיקרון הוא זה:

לטפח את האופטימיות ושמחת החיים כדבר שהוא חלק משיגרת יומנו!

זה אחד הדברים הכי משמעותיים לכך. אם אנחנו מתאמנים בטיפוח של אופטימיות ושמחת חיים כדבר יומיומי, ברגעי החולשה שלנו הרגל זה יהפוך לתגובה כמעט טבעית שלנו למצב. ממש כמו שכושר גופני נבנה בהדרגה ותוך טיפוח קבוע והשקעה של זמן ותשומת לב, כך גם גישה חזקה ואופטימית לדברים היא תכונה נרכשת שאפשר לבנות ולטפח בעזרת תרגול מתאים.

איך עושים את זה- אני רוצה לתת היום 4 טיפים מעשיים, ומוכחים מחקרית!

  • ·     מדיטציה- מדיטציה היא כלי עזר מאוד יעיל לשמירה על שלוות הנפש, ועל כוחות נפשיים מאוזנים ושלווים בחיינו. המדיטציה מלמדת אותנו בשלב הראשון להתייחס בשלווה למאורעות חיינו, ומאפשרת לנו 'להיות קרקע' לעצמנו, גם כשהדברים מסביב סוערים ומאתגרים
  • ·    שירות- למעשה זה העיקרון שאותו הדגים אותו לאמה טיבטי שעליו סיפרתי כאן בהתחלה. הבודהיסטים הטיבטיים מתרגלים משך שנים רבות חשיבה וגישה מנטאלית אלטרואיסטית, ומקדישים את חייהם למען רווחתם של אחרים.  נסו לחשוב לרגע מה קורה ברגעים שבהם מישהו קרוב זקוק לעזרתנו- באופן מיידי אנו נרתמים לעזרה, ושוכחים את עצמנו בתוך פעולת הנתינה. ולכן זהו עיקרון מאוד עוצמתי להתעצמות והתחזקות, דווקא על ידי נתינה לאחרים סביבנו.
  • ·         חשיבה חיובית- הכוונה כאן היא להתייחסות לא 'פאטאליסטית' לדברים. יש הבדל גדול למשל אם אנחנו קמים בבוקר על הצד הלא נכון, ואומרים לעצמנו 'אוקיי, זה מצב חולף וזה יעבור, ואולי אפילו היום ישתנה לטובה', לעומת להגיד לעצמנו שהכל שחור ולא ניתן לשינוי. זה מתחיל במחשבה וממשיך בפעולות שלנו. אגב, מחקרי מוח מראים שחשיבה חיובית ממש משנה את המוח שלנו. ישנו טיפ ממש מעולה שאיתו מומלץ להתחיל כל יום- לחשוב על 3 דברים שאנחנו ממש שמחים שנמצאים בחיינו, ולהודות עליהם בכל לב על כך שהם נמצאים בחיינו. זה משנה את הכימיה של הגוף שלנו, את ההרגשה ומצב הרוח, ושומר על הגישה שלנו אופטימית וחיובית, גם במצבים מאתגרים יותר, וגם לטווח הארוך.
  • ·         היעזרות בכוחו של הטבע- הכוונה כאן היא לכל המתנות שהטבע שסביבנו מספק לנו בנדיבות ושפע. כולנו מכירים את התחושה הזו שאנחנו מוטרדים מפרט כלשהו בחיים ואז הולכים לטייל על שפת הים, או בחורשה ליד הבית שלנו, או יושבים ליד נחל שזורם בסביבה. לטבע יש יכולת לאזן אותנו ולתת לנו את השלווה והכוחות שנדרשים לנו מבחינה נפשית. יש כמובן גם מרכיבים טבעיים שאפשר להיעזר בהם בצורה של תכשירים כמו פרחי באך, הומאופתיה, צמחי מרפא ועוד. העיקרון הוא זה- לטבע יש יכולת תומכת בחיים שלנו, ואנחנו יכולים לרתום אותו לעזרתנו בכל זמן שאנו זקוקים לה.


וחשוב לזכור- הדברים לא סתם יקרו לנו אם לא נפעל בכיוונים הנכונים. את הגישה המנטאלית שלנו לדברים אנחנו יכולים לטפח מרגע לרגע ולהכניס אותה בצורה יזומה ליומיום שלנו, כחלק מההתנהלות הרגילה שלנו. וברגעים שיותר קשה לנו- נוכל לפנות אל אותם מקומות עזרה ותמיכה ולעבור את מה שאנחנו עוברים מועצמים ומחוזקים. אז כדאי להתחיל כבר עכשיו,לא משנה באיזה מצב אנחנו נמצאים כרגע- התוצאות לא יאחרו להגיע!

רפואה שלמה ומלאה!
ד"ר ניר ברוש