מבקרים בבלוג

יום רביעי, 12 בפברואר 2014



רשימת גורמים נפוצים לכאבי גב- עשו זאת בעצמכם!

הגב כואב לך?

לפני הכל חשוב ללכת ולהיבדק אצל הרופא ולקבל אבחנה ראשונית. לאחר קבלת האבחנה הראשונית אני ממליץ לך לעבור על רשימת 7 הגורמים הבאים לכאבי גב, מכיוון שאיתור של גורם מחולל של כאבי הגב מתוך הרשימה יוכל לעזור לך למנוע את הכאבים ולשפר את המצב.

חשוב להבהיר כאן שכאבי גב יכולים לנבוע ממגוון רחב מאוד של מצבים, ואפילו באופן נדיר למדי ממחלות שונות ולכן הרשימה הבאה ממוקדת לאותם גורמים שניתן לאבחן אותם ולטפל בהם בשיטת 'עשו זאת בעצמכם'
(וכמובן- הרשימה היא לידיעה בלבד ואינה מחליפה בדיקה על ידי רופא או מטפל מורשים).

אגב, את הרשימה הכנתי הפעם כצ'ק ליסט, כדי שניתן יהיה לעבור סעיף סעיף ולבדוק האם הוא גורם אפשרי לכאבי הגב שלך:

·         האם התמיכה לגב שלך היא טובה מספיק בזמן השינה?
כאן חשוב מאוד לבדוק האם מערכות התמיכה לגב הן טובות. זה כולל בדיקה של הרגלי השינה, האם הכרית היא טובה? האם היא תומכת בצוואר? האם המזרן מספק תמיכה טובה לגבך (טיפ קטן- אם התעוררת בבוקר ויש לך כאבי גב, יתכן שהמזרן או הכרית אינם תומכים היטב בגבך).

·         שימו לב על מה אתם דורכים!
הנעליים שלנו הן שחקן חשוב ומרכזי לשמירה על בריאות הגב. נעליים שחוקות מדי או לא מספיק טובות, עם סוליה דקה מדי או על עקב גבוה מדי עלולים לא לספק תמיכה מפסיק טובה לגב. כשהנעליים אינן מתאימות או טובות הגב הוא זה שנושא בעומס...
אגב, עצה קטנה נוספת לבריאות טובה- כדאי מדי פעם ללכת ללא נעליים, בבית או למשל בחוף הים- זה מאמן את מערכת שיווי המשקל שלנו ומחזק את הרצועות התומכות של מפרקי הגב.

·         מעוניינים בקריירה שנייה כמרימי משקולות?
האם שמתם לב פעם איך מרימי משקולות מניפים מעלה משקלים בלתי נתפסים? נכון- הם משתמשים ברגליים ובידיים, ובשרירי האגן החזקים, ולא בשרירי הגב.
איך הם עושים זאת- כדאי ללמוד מהם: ההרמה של משקלים כבדים נעשית בצורה הטובה ביותר כשהברכיים מתכופפות, והגב נשאר ישר ומאונך לקרקע ככל האפשר. דבר נוסף- שימו לב שהם מקפידים לשמור את המשקל שהם מרימים  קרוב לגוף. זה עדיף בהרבה מהרמה של משאות כבדים בידיים שרחוקות מהגוף, כיוון שכך נחסך עומס רב מהגב.
אז כשאתם מרימים חפצים כבדים- התכופפו עם הברכיים, וקרבו את החפץ ככל האפשר לגופכם (אם אפשר למשל 'לחבק' אל החזה שקית קניות או חפץ כבד, זה עדיף בהרבה מאשר לסחוב על הידיים שמעט רחוקות מהגוף).

·         לאחרונה עברתם לגור ב...כיסא
טוב, זו בעיה מודרנית.
רוב שעות היום אנחנו בישיבה, וישיבה ממושכת היא אחת המכות הגדולות ביותר לגב האנושי. הגב שלנו בנוי להליכה, עלייה במדרגות, ריצה לפעמים, ובכל מקרה- דינאמיות רבה.
בעידן הנוכחי רובנו עובדים בישיבה, רוב שעות היממה, ללא תנועה מספקת לגב. לכן שני דברים חשובים מאוד- תנועה יזומה, ומציאת תנוחה אופטימאלית לגב.
אם אתם יושבים הרבה שעות מול מחשב קומו אחת לחצי שעה לכמה דקות, חלצו איברים, עשו מתיחות, התהלכו מעט ורק אחרי שהתרעננתם מספיק חזרו לישיבה. דבר נוסף שחשוב לשים אליו לב הוא הגבהת האגן, שמורידה עומס מהגב. כדאי מאוד להניח את הרגליים (לפחות אחת מהן) על דרגש קטן להגבהה, כך שאחת הברכיים תהיה בגובה האגן או מעט יותר גבוהה.

·         בטן רפויה- גב סובל; בטן חטובה- גב שמח
מה מצב שרירי הבטן שלכם?
מכיוון ששרירי הגב והבטן הם שכנים וחולקים את אותו איזור בגוף משני צידיו, חולשה באיזור אחד תגרום לעומס רב יותר על האיזור השני. לכן חשוב מאוד לחזק את שרירי הבטן כאשר סובלים מבעיות גב. חיזוק שרירי הבטן מצריך 7 דקות בלבד ביום של מספר תרגילים פשוטים.
וכאן אני רוצה לתת עצה נוספת שבעיניי שווה זהב- ישנו ספר קטן, פנינה אמיתית לסובלים מכאבי גב שנקרא 'כאבי גב' וכתב אותו ד"ר המילטון הול. זהו ספר שמסביר בצורה מפורטת את הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי גב, איך לטפל בהן, וחשוב במיוחד- הספר מסביר שעל רוב בעיות הגב ניתן להשתלט באמצעות כמה פעולות יומיומיות פשוטות.
החיסרון היחיד של הספר הוא שהוא בן 40 שנה, אבל בעיניי אם מתעלמים מאי דיוקים שנובעים ממידע מיושן פה ושם, הספר הזה הוא אוצר אמיתי למי שסובלים מכאבי גב.

·         עמוסים? לחוצים? מתוחים? בעיות פיננסיות? עוברים בית?
הגב מגיב לנפש.
כשהנפש מתקשה לעתים הסימפטומים מתבטאים בגב. ממש כמו שחלק מהבעיות הגופניות האחרות שלנו יכולות לנבוע ממקור נפשי דואב או מתקשה, כך גם הגב. חשוב להגיד שמחלה פסיכו-סומטית לא אומרת שאין בעיה בגוף, אלא להיפך- מאשרת את קיומה של הבעיה הגופנית האובייקטיבית, ומצביעה על הסיבה לה כמקור נפשי. לכן כאן הטיפול והגישה יהיו לטפל בנפש שלנו, ולחזק את הכפתור הנפשי ש'נלחץ' אצלנו.
נושאים נפוצים שקשורים לכאבי גב הם סטרס, דאגות, חרדות כלכליות, פחד ממחלה, פחד לקרובים שלנו, מעברי דירה ומעברים למקומות חדשים באופן כללי, ובכלל- כל שינוי משמעותי בחיים.
כאן יש מידה אישית ולכל אחד יש את הכפתורים הרגישים שלו או שלה- החשוב מכל הוא לבחון האם ישנו טריגר כזה שיכול היה להילחץ, ושאנחנו מוצאים שבחלק מהפעמים שהוא נלחץ, הגב מאותת בסימפטומים.
קראו כאן עוד על האופן שבו ניתן להחלים מכאבי גב כשאתם חושדים שהמקור להם הוא רגשי

·         הגב מתחדש כשאנחנו פעילים גופנית
פעילות גופנית בשביל הגב היא כמו מסאז' מפנק בספא.
כשאנחנו עושים פעילות גופנית (למשל הליכה, אופניים, שחייה) המפרקים של הגוף כולו ושל הגב בפרט נעים זה על זה, ומשמנים את המרווח בין העצמות. הרצועות מתחזקות, העצמות מתעבות ונבנות בעוצמה ובחוזק, וכל המערכת מתחדשת ומתחזקת.
לכן כשסובלים מבעיות גב, פעילות גופנית (שמתאימה כמובן למצב ואינה גורמת לכאבים כשעושים אותה, וחשוב- בזמן התקף חריף להימנע מפעילות גופנית ככל הנדרש)  היא מרכיב חיוני וחשוב לשיפור המצב ובניית רזרבות גופניות שיעזרו לנו גם בעתיד למנוע התקפים ולחזק את השרירים המפרקים והרצועות.
כאן כדאי מאוד לקבל עצה מרופא או מטפל שמתמחה בבעיות גב- לא כל סוג פעילות מתאים לכל מצב, ולבעיות מסוימות בגב מתאימים תרגולים ספציפיים שחשוב להכיר ולהתאים אישית.

עכשיו אחרי שעברת על הרשימה, כדאי לשבת עם דף נייר וכלי כתיבה, ולראות אילו נקודות טעונות שיפור בהתייחסות שלך לגבך, ואילו צעדים ניתן לעשות כדי לשפר אותן.
ההשקעה הקטנה והמינימאלית הזו בבריאות שלך עכשיו, תשתלם לך בעתיד בגב בריא, גמיש וחזק.

בריאות שלמה
ד"ר ניר ברוש 




התמונה באדיבות David Castillo Domicini Freedigitalphotos.net