מבקרים בבלוג

יום ראשון, 27 באוקטובר 2013


טכניקה פשוטה ורבת עוצמה לריפוי עצמי

יש דברים בחיים שהם פשוטים להפליא ויעילים במידה שהיא בלתי ניתנת לתיאור.
בתחום הריפוי והרפואה יש כמה כלים כאלו, ששימוש נכון בהם יכול לחולל מהפכים אמיתיים בחיים שלנו, אשר אחד מהם הוא יומן התזונה.
יומן תזונה הוא כלי פשוט ביותר, ועוצמתי באופן מפתיע ביכולתו לאבחן גורמים מחוללי בעיות בחיינו.

אז לפני הכל אני רוצה להסביר בכמה מילים מהו יומן תזונה-
יומן תזונה הוא מעקב שאנחנו עושים אחרי מה שאנחנו אוכלים ושותים, שכולל בתוכו את כל המרכיבים שאנחנו צורכים ביומיום שלנו. כמו שאנחנו רושמים את הפגישות היומיות שלנו וסדר היום ביומן, יומן התזונה הוא לוח הזמנים שכולל את המשקאות המאכלים והתבלינים שאנחנו משתמשים בהם דרך קבע.

איך ניהול של יומן תזונה יכול לעזור לנו?
חשוב להדגיש שאין הכוונה שמעתה ואילך אנחנו אמורים לרשום כל דבר שנכנס לנו לפה ביומן. כל מה שנדרש מאתנו הוא לעקוב למשך כשבוע אחרי מה שאכלנו ושתינו במהלכו- רישום כזה ייתן לנו אינדיקציה טובה למדי לגבי המאכלים הנפוצים ביותר שאנחנו אוכלים.
הרעיון ביומן התזונה הוא פשוט ביותר- אנחנו רוצים לנסות לאתר קשר סיבתי בין מרכיבים בתזונה שלנו (מאכל, משקה, תבלין) לבין סימפטום כלשהו שאנחנו סובלים ממנו באופן תדיר (למשל- ליחה, שיעול, כאבי בטן, נפיחות בבטן, כאב ראש ועוד).
מה שאני תמיד מסביר למטופלים שלי כשאני ממליץ על יומן תזונה הוא שאנחנו בסך הכל עושים פעם אחת בדיקה שנמשכת שבוע, שיכולה לאתר גורמים בעייתיים שיוצרים סימפטומים גופניים (או נפשיים) למשך שארית החיים. זו השקעה כדאית בהחלט!

לאחר שבוע שבו אנחנו רושמים ביומן מה אכלנו (בפירוט הרב ביותר האפשרי) ובמקביל מנהלים רישום ביומן של הסימפטום או הסימפטומים שאנחנו רוצים לבדוק אם הינם מושפעים על ידי התזונה שלנו, אנחנו מחפשים קשר סיבתי בין התזונה לסימפטומים.

אם למשל ראינו שבכל פעם לאחר שאכלנו מזון שומני מאוד אנחנו סובלים מכאב בטן, נוכל להסיק שיש אפשרות שהמזון השומני הוא הגורם לכאבי הבטן שלנו.
השלב הבא הוא הפחתה ממוקדת ומבוקרת של צריכת 'המזון החשוד'- במקרה הזה מזון שומני- ובדיקה האם הייתה הפחתה בכאבי הבטן. אם כאבי הבטן פחתו עם הפחתת המזון השומני- אז יש לנו פיצוח מנצח, ואנחנו יודעים שמזון שומני מדי יגרום לנו לכאב בטן ולכן כדאי לנו להימנע ממנו או להפחית אותו בהמשך.

נשמע טריוויאלי? מניסיוני ממש לא. וזו כמובן דוגמא אחת מני רבות.

המזונות הנפוצים ביותר שאני מצאתי יחד עם מטופליי שגרמו להם לבעיות וסימפטומים הם רבים ומגוונים, אך יחד עם זאת יש מספר מרכיבים בתזונה שהם מחוללי צרות ידועים. ביניהם ניתן למנות את החלב והחיטה, בוטנים, בשר, פסטה, תירס, שומשום, מאכלי ים, עגבנייה, חצילים, תפוחי אדמה ועוד.  
הטווח הרחב מאוד של מצבים בריאותיים שהצלחתי לעזור למטופלים שלי לרפא בעזרת יומן תזונה הוא רחב ביותר, והדוגמאות רבות מספור: גזים ואי נוחות בבטן, עצירות, ליחה ושיעול, אלרגיה, נזלת, דלקות חוזרות, השמנה, סוכר גבוה וכולסטרול, דלקות פרקים, אקנה ועוד.

אז למה זה כל כך חשוב לעשות יומן תזונה אישי?
כי קשה מאוד לדעת מראש אילו מאכלים יגרמו לאילו אנשים בעיות. לכן חשובה הבדיקה הייחודית העצמית, לאיתור הגורמים הספציפיים האפשריים אצל כל אחד ואחת שיכולים לייצר בעיות בריאות, והנקודה החשובה היא זו- כאשר מאתרים את הגורם, ניתן למנוע לחלוטין את הבעיה.

מקווה מאוד שפוסט זה היה לכם לעזר!
 שלכם,
ד"ר ניר ברוש



  








תמונה באדיבות Nutdanai ApikhomboonwarootFreedigitalpphotos.net