מבקרים בבלוג

יום שישי, 24 באפריל 2015






'הייתי צריכה לזחול מהחדר לשירותים בגלל הכאבים'-
תיאור הבראתה של א' מסימפטומים של פריצת דיסק בעזרת אבחנת TMS (תסמונת כאבי גב ממקור רגשי)

כאבים משתקים

א' היא בת 42, נשואה עם שלושה ילדים וגרה בעיר גדולה בצפון הארץ. היא עובדת בתחום מאתגר והישגי בו היא נמצאת בעמדה עם הרבה אחריות ואוהבת מאוד את עבודתה.

כשהגיעה אליי למרפאה היא הייתה לאחר שנתיים רצופות שבהן סבלה מכאבי גב קשים ומגבילים ביותר. הכאבים החלו לאחר שהרימה סל קניות כבד, ולאחריו הרגישה כאב חד וממוקד בגב וברגליים, עם הרגשה של שיתוק.

א' טופלה עם הקלה זמנית בלבד במשככי כאבים חזקים ביותר, ניסתה טיפולי כירופרקטיקה, והשתמשה באופן קבוע בתרופות כמו נורופן ואדביל, אבל הכאבים רק הלכו והידרדרו. אחרי שנת הלילה, כשהייתה קמה במאמץ רב, היא הייתה הולכת מכופפת בצורה של 'ר'.

אורטופד שבדק אותה קבע כי המצב חמור, ואכן לאחר זמן מה הכאב החמיר אף יותר וכעת היא התקשתה אף לעשות פעולות יומיומיות כמו ישיבה והליכה. לאחר מספר חודשים נוספים חלה הידרדרות נוספת במצבה והיא הגיעה למצב שבו לא יכלה ללכת, פשוטו כמשמעו. כדי להגיע למשל מחדר השינה לשירותים נאלצה לזחול על הרצפה, תוך שהיא סובלת מכאבים עזים, ובתקופה זו היא נעדרה מעבודתה בגלל עוצמת הכאבים והאופי המגביל שלהם.

בדיקת CT  הראתה 2 פריצות דיסק קשות בעמוד השדרה המתני. לאחר מכן הומלץ לה על ניתוח לשאיבת דיסק, שאותו עשתה אצל אחד המנתחים הבכירים והידועים ביותר בתחום; הניתוח הביא להקלה מסוימת אך זמנית בלבד, וכשא' חזרה לעבודה אינטנסיבית במלוא המרץ הכאבים חזרו ופקדו אותה בעוצמה.

התחלה של פתרון ממשי

בנקודה הזו, כשהיא מבינה שגם הניתוח לא פתר את בעייתה, ובעודה מחפשת פתרון שישחרר אותה מסבלה היא קראה כתבה שפרסמתי בYNET במדור בריאות. בכתבה זו סיפרתי בנימה מאוד אישית על תהליך הריפוי שלי עצמי מתסמינים של פריצת דיסק שייסרו אותי במשך כ-10 חודשים, בעזרת אבחנה של תסמונת כאבי גב ממקור רגשי. לאחר שקראה את הכתבה א' התקשרה אליי וקבעה איתי פגישת ייעוץ.

בייעוץ א' סיפרה לי את דרך הייסורים שעברה בשנתיים האחרונות, ולאחר מכן כששאלתי אותה על האופי שלה ונטיות רגשיות היא הודתה שהיא נוהגת להדחיק רגשות,  ובנוסף שהיא פרפקציוניסטית והישגית מאוד-  עבורה הצלחה בעבודה חשובה מאוד, והיא דוחפת את עצמה בצורה מאוד חזקה להצלחה.

כששאלתי אותה על העבר שלה ועל הילדות, ובאיזו אווירה גדלה, היא סיפרה כי בילדותה בעיירה קטנה בצפון הארץ היא חוותה קשיים רבים מצד הוריה שהיו נוהגים לרדות בה ובאחיה, ולעתים אף להשתמש באלימות מילולית ופיזית כנגדם. 

מכלול הסימפטומים שתיארה, בנוסף לממצאי הבדיקה הגופנית ותיאור קווי האופי והעבר האישי של א' הביאו אותי לאשש שאכן מדובר בTMS  (תסמונת כאב ממקור רגשי).

בייעוץ הסברתי לא' את עיקריו של תהליך ריפוי הכאב ממקור נפשי, וציידתי אותה בהבנה של איך לעבוד עם הכאב הזה כשהוא מגיע. בשני מפגשי המשך לימדתי אותה כלים להרפיה עצמית ושליטה תודעתית בכאבים, ובמקביל לכך המלצתי לה על קריאת ספרו של ד"ר ג'ון סרנו שמתאר בהרחבה את האבחנה הרפואית ששמה TMS ואת הדרכים להשתחרר ממנה.

א' נעזרה בכלים נוספים שקיבלה מקריאת הספר ומהשתתפות בתכנית למטופלים שיצר ד"ר סרנו במרכז הרפואי בניו יורק בו עבד.

ההבראה

לאחר כחודש בלבד מפגישתנו א' כתבה לי שיתוף מרגש שזו לשונו:
'שלומי מצוין ואני נטולת כאב לחלוטין! איזה כיף זה להרגיש בריאה ולחזור לתפקוד מלא ורגיל! אני חושבת שבזכות היעדר הכאב הרשתי לעצמי לחזור לאינטנסיביות הנהדרת של חיי...הדרך שעשינו ביחד הביאה אותי לשיפור מאד גדול וככל שאני חושבת על זה יותר אני מבינה שרכשתי כלים שעוזרים לי להתמודד עם מה שיש ושיבוא...תודה על הכל, למדתי המון! אתה רופא נהדר וממש הצלת אותי.'

חשוב לציין שלא רק שא' השתחררה מהכאבים, אלא גם שנת הלילה שלה שהייתה מופרעת תכופות בגלל הכאבים השתפרה פלאים והיא חזרה לישון כמו שצריך אחרי תקופה ארוכה ביותר של לילות כאובים, כל זה בזמן שהיא הולכת ומצמצמת את התרופות שהיא נעזרה בהן עד לאפס.
חשוב לומר, שלא כל מי שסובל מכאבי גב וסימפטומים שדומים לפריצת דיסק אכן סובל מTMS, אך מי שכן סובלים מתסמונת זו ימצאו לא פחות מאשר 100% ריפוי עבורם בדרך זו שקושרת גוף ונפש ליחידה אחת מלוכדת ושלמה, ממש כמו שקרה לא' בסיפור ההחלמה המרגש ומעורר ההשראה שלה.

וכמו שאומר ד"ר סרנו שאבחן לראשונה את הבעיה, הנקודה החשובה היא האבחנה הנכונה.  וכשאמרתי זאת לא' היא הוסיפה 'גם האמונה שזה הפתרון חשובה לא פחות'. בעזרת אבחנה נכונה ניתן להתאים את תכנית הטיפול הנכונה, ובעזרת האמון בדרך ניתן להשתחרר מהכאבים ולחזור לחיות חיים מלאי חיוניות וליהנות מבריאות שלמה.






התמונה באדיבות David castillo domicini- Freedigitalphotos.net