מבקרים בבלוג

יום ראשון, 1 בדצמבר 2013



למה כל כך קשה לנו לשנות הרגלי בריאות?

מה שאכתוב לך היום או אולי אחד הדברים החשובים ביותר שכתבתי עליהם עד כה ביחס לבריאות שלנו, ויש משהו מאוד יפה בכך שהנושא שאתייחס אליו נולד מתוך תקשורת ודיאלוג מרתק עם אמא של ילד שטיפלתי בו לפני מספר שנים.

גם הרבה לאחר שטיפלתי בבנה, א' נשארה איתי בקשר והתייעצה איתי בנוגע לבעיות בריאות בחיי משפחתה. את הקשר איתה אני מוקיר ומעריך, מכיוון שמעבר לתקשורת האישית החמה, א' היא אישה שניחנה בסקרנות אמיתית ואותנטית להבין ולדעת דברים- כך יוצא שכמעט מכל התכתבות בינינו מתוך השאלות שלה אליי ונושאים שהיא מצביעה עליהם, יוצא לי לחשוב על נושא שלא נתתי עליו את הדעת ביחס לבריאות שעוזר לי להגיע לתובנות חשובות ביחס לתהליכי ריפוי והבראה; את התובנות הללו אני מגייס לטובת יכולתי לעזור למטופלים במרפאה.

לא מזמן א' העלתה בפניי נושא, שאני מנסה לפצח מזה מספר שנים. היא שאלה אותי איך ניתן לשנות הרגלי בריאות, ולמה זה כל כך קשה לנו לעשות את זה ולהתמיד בשינויים?

הרי אנחנו יודעים ששינוי בריאותי אמור לעשות לנו טוב, לא? ושאם נתמיד בו נהנה מהפירות שלו, וזה תמיד נחמד למשל להרגיש טוב יותר, ליהנות ממשקל גוף אידיאלי, ולראות את כל התוצאות האדומות בבדיקות הדם חוזרות לנורמה.

ובכל זאת, למה זה כל כך קשה??


ואז תוך כדי שאני הוגה בשאלה של א', קיבלתי 'עזרה' מכיוון מפתיע שקירבה אותי אל התשובה כמה צעדים- לעזרתי באה פריצת דיסק שאני סובל ממנה בזמן האחרון ולימדה אותי שיעור מאלף בגוף ראשון...


אז למה זה כל כך קשה לשנות הרגל בריאותי?
ברשותך אני רוצה לחלוק אתך את המסע שלי בימים האלו ואת התובנות שאני מניח שכל אחד ואחת יוכלו להזדהות איתן.

משך שנים הייתי בתשומת לב ענקית לגנטיקה מהצד האחד של משפחתי של סכרת ובעיות לב. הקפדתי על כל מה שצריך לפי הידע- התעמלות, תזונה נכונה, משקל גוף תקין, הפחתת סוכרים ואיזון רגשי. אבל את המניעה של בעיות הצד האחר במשפחה- בעיות גב, מפרקים ושלד-  הזנחתי מאיזה שהיא סיבה. ואני סבור שהסיבה שהזנחתי קשורה בקשר ישיר לשאלה שא' שאלה אותי.
י
שנם דברים שאנחנו מודעים לכך שאורבים לפתחנו, אבל מחליטים להתעלם מקיומם עד שאין ברירה. למרות שקיבלתי אינספור איתותים במשך השנים שאני צריך לטפל בגב שלי, בכל פעם התייחסתי לבעיה באופן שטחי; טיפלתי נקודתית עד יעבור זעם ולא השכלתי להבין שיש כאן בעיה חוזרת שמחייבת שינוי אמיתי וממשי בחיי.  

אני מספר לך את זה מכיוון שאני חושב שהקושי שלנו לשנות הרגלי בריאות נעוץ בדיוק בנקודה הזו: בפחד מההשלכות שיהיו להבנה שיש לנו בעיה שמצריכה התמודדות והתייחסות באופן יומיומי. ולמה אנחנו מפחדים? מכיוון שישנו פחד עמוק יותר שיושב מתחת לזה, והוא הפחד משינוי.

שינוי בחיים הוא לא סתם דבר מפחיד; התכנות של המוח שלנו הוא כזה שבזמנים של שינוי האיזורים הפרימיטיביים ביותר  מתעוררים ומשדרים אותות מצוקה וסכנה. למעשה כל דבר שחורג מהשגרה, נתפס במוח כגורם שעשוי להיות מסוכן. קל וחומר שזו גם ההתייחסות שלנו לשינויים בריאותיים- אנחנו פשוט מתים מפחד מהשינוי שיקרה בחיינו ברגע שניישר קו עם המציאות ונבין באמת ובתמים שיש לנו בעיה שמצריכה מהלכים אחרים ופעולות חדשות בחיינו.

אגב, יש לזה אפילו שם מדעי. חוקרים קוראים לתופעה הזו 'נאו-פוביה'; הפחד מהחדש...

ולכן אנחנו נעשה כמעט הכל כדי לדחות ולהדחיק את ההתייחסות שלנו לבעיה, ונקיטת הצעדים הראויים למניעתה או לפתרונה. נזניח את המשקל העודף (בעוד שלמוח הראציונאלי שלנו ברור שהוא בעייתי, למוח הפרימיטיבי אין שום רצון או תמריץ לשנות את הקיים), נתעלם מהתוצאות האדומות בבדיקות או מסימני הגוף החוזרים ונשנים שמאותתים על בעיה שמבקשת התייחסות וטיפול.

איך אני יודע את זה? הדיסק הפרוץ שנבע מהזנחה של 13 שנים של הבעיה 'סיפר לי זאת', בלילות מעוטי שינה וימים ארוכים של הגבלה תפקודית ממשית.

כך שבשורש הקושי שלנו לשנות הרגלי בריאות ולהתמיד בהם, נמצא הפחד לעזוב את מה שמוכר לנו. מבחינה אבולוציונית יש בכך הגיון ברור- המוכר מקנה לנו תחושת ביטחון והגנה, גם אם המוכר עושה לנו לא הכי טוב. ולכן לתחושתי- ואם להתייחס ישירות לשאלה של א'- שינוי בריאותי מחייב מידה מסוימת של אומץ, וקצת רוח הרפתקנית שמוכנה לצאת למסע לעבר טריטוריה לא מוכרת ולא ידועה.

כמובן שיש מסעות לטריטוריות לא ידועות שיכולים להיגמר בתוצאות לא מי יודע כמה...ולכן כדאי בתהליך של שינוי בריאותי לגייס לעזרתנו שני כלים חשובים ומשמעותיים ביותר- הקשבה לעצמנו והדרכה נכונה.

הקשבה לעצמנו היא בפשטות ההרגשה הכי אינסטינקטיבית לגוף שלנו ולצרכיו, והזיהוי האינטואיטיבי של מה אנחנו צריכים לתהליך הריפוי והשינוי שלנו. לפעמים אלו שיטות ריפוי עדינות, ולפעמים אנחנו דווקא צריכים תהליכים אינטנסיביים של פעולות חריפות ודרמטיות. וכאן האדם הוא הרופא הראשון של עצמו- הן בהקשבה לגוף ולצרכיו, והם בבחירת שיטות הטיפול המקצועיות שיוכלו לעזור בתהליך השינוי, ואף בבחירה האישית של המטפלים הספציפיים שאיתם נכון לנו לעבור את התהליך- אף אחד לא יודע טוב יותר מאתנו מה נכון לנו!

והדרכה נכונה היא ההיעזרות באנשי המקצוע שיכולים להוביל אותנו מהנקודה הנוכחית שלנו, לעבר חוף המבטחים המיוחל- שהוא המצב הבריאותי הטוב יותר מזה שאנחנו נמצאים בו בנקודה הנוכחית. והנה טיפ חשוב כיצד לבחור מטפל נכון- לפני הכל שוחחו עם המטפל/ת שאתם שוקלים לעבוד איתו/ה על המצב הבעייתי שלכם. ואז לאחר השיחה שאלו את עצמכם שאלה אחת ויחידה- האם אני מרגיש/ה שעם האדם הזה אוכל לעבור תהליך שלם ומדויק של ריפוי? 
אם התשובה שלכם היא 'כן', תשובה שבאה מהגוף ומהרגש בעיקר, כנראה שמצאתם את האדם הנכון ללוות אתכם בתהליך. 

כאשר אנו מוכנים לעזוב את ההרגלים המוכרים- עלינו גם להרגיש אינטואיטיבית וגם לקבל את ההדרכה הנכונה לגבי ההרגלים החדשים שיהיו לנו טובים אף יותר ממה שהיה מוכר לנו עד כה- ושני אלו יחד יכולים להפוך את השינוי שנעשה לשינוי שיביא אותנו לחוף מבטחים, ואל עבר מצב בריאותי טוב יותר שממנו נוכל להנות מחיים טובים ומלאים יותר.

כאשר אנו מכווננים כך, גם המוח הפרימיטיבי וגם המוח הראציונאלי מתגייסים לתהליך, וזו נקודת הלידה של המוטיבציה שלנו- זו שתוביל אותנו את הדרך לעבר שינוי בריא, נכון, טוב ומבורך.