מבקרים בבלוג

יום שני, 13 בינואר 2014



האם יש לך גוגליטיס?

ישנה 'מחלה' מודרנית שרבים סובלים ממנה, והיום אני רוצה ללמד אותך כיצד למנוע הידבקות בה, ואם היא כבר 'תפסה' אותך כיצד לרפא במהירות את הסימפטומים שלה.

ל'מחלה' הזו קוראים 'גוגליטיס'.

גוגליטיס היא שילוב בין שתי מילים- האחת היא גוגל (כן,כן, מנוע החיפוש הידוע...) והשנייה היא איטיס (דלקת), המשמעות שלה בפועל היא הסתמכות גדולה מדי על מנועי החיפוש השונים להשגת מידע. אמנם זוהי לא מחלה רפואית פר-הגדרה, אבל היא מציינת תסמונת שיכולה להוציא אותך מאיזון גם את יש לך עצבים של ברזל. 

בכל מה שנוגע לבריאות שלנו, כשיש לנו סימפטום כלשהו אנחנו ברוב המקרים נבדוק מה המשמעות והפשר שלו במנוע החיפוש. וכאן אנחנו לוקחים סיכון גדול- מכיוון שברוב המקרים נגיע לאתרים ומקורות מידע שיקשרו בין הסימפטום שלנו לבין מחלה חשוכת מרפא כזו או אחרת, ומאותו רגע נכנסנו לקבוצת הסיכון של 'גוגליטיס'.

כיצד מתבטאת ה'מחלה' הזו? דאגות, חוסר שינה, שכנוע שיש לנו מחלה קשה ובלתי ניתנת לפיתרון, פחדים מחזוריים, ולעתים סימפטומים גופניים נוספים מגוונים, הן רק מעט מהתופעות שהלוקים בה עלולים לסבול מהם.  
אז אם זיהית את עצמך בתיאור הזה, אני רוצה היום ללמד אותך כיצד להבין מחלה זו, ולהתחמק מהשפעותיה ההרסניות בהמשך.

ובכל זאת מה עושים?
חשוב לפני הכל להבין שחיפוש במנוע חיפוש שונה מהותית מביקור אצל רופא מומחה בתחום. השוני הראשון והמהותי ביותר הוא שבמנוע החיפוש, כאשר כותבים סימפטום מסויים ומחפשים מחלות או בעיות רפואיות שקשורות אליו, אנו נקבל מייד רשימה שלמה של מצבים רפואיים מהקל אל המסובך ביותר, ללא כל סדר היררכי ביניהם.
רק לשם ההמחשה- אם יש לי כאב במפרק שורש כף היד שממנו אני סובל בכמה ימים האחרונים, בבדיקה במנוע החיפוש אגיע לרשימה שבה תהיינה כתובות באותה שורה למשל- חבלה, כאב חולף בשל עומס יתר של כתיבה, ודלקת פרקים כרונית. כמובן שאם קראתי את המילים 'דלקת פרקים כרונית', ואני חושש ממה שיש לי ביד, המוח שלי מיד ילך אל התרחיש הנורא מכולם.

וכאן מתחיל מעגל קסמים שכולל מתח ופחד מהלא נודע, שמוריד את יכולת הגוף להחלים, מה שגורם להמשך הכאבים, מה שמחזק עוד יותר את המחשבה שמדובר אולי בדלקת פרקים (כי הכאב הרי נמשך...) וחוזר חלילה. כל זה יוצר מעגל סגור, שמופעל על ידי פחדים וחששות, שמחמירים בתורם את הסימפטומים הפיזיים, וחוזר חלילה.

וזה הלופ שמאפיין את המצב של 'גוגליטיס'.

החיפוש באינטרנט הוא שונה מהותית מביקור אצל הרופא, או התייעצות עם איש מקצוע מיומן. כאשר אדם מגיע לרופא עם תלונה כלשהי, בראשו של הרופא יש רשימה של מצבים רפואיים שמסבירים  את הסימפטום הבעייתי. אבל, וכאן יש אבל גדול- הרופא יודע לעשות סדר היררכי בין המצבים מהקל אל הכבד, והוא גם מכיר את השכיחות של כל מחלה ומחלה.  
וכך הוא יכול לדעת שרוב התלונות והסימפטומים נובעים למעשה מבעיות מינוריות שהגוף יודע לתקן לבד ללא כל התערבות. למעשה אם ניקח 1000 איש שסובלים מסימפטום כלשהו, אצל 900 מתוכם הסימפטום יחלוף עוד בטרם ילכו לבדוק אותו. 100 הנותרים ילכו לבדיקה, ואצל 90 מהם הסיבה תהיה מינורית וזניחה, וכזו שיכולה לחלוף מאליה עם חלוף הזמן. מתוך ה-10 הנותרים 9 יזדקקו לטיפול תרופתי או התערבות רפואית מתונה וזמנית, ורק אחד מתוך 1000 איש יזדקק בסופו של דבר לטיפול רפואי רציני יותר.

המשמעות עבורנו והשורה התחתונה היא- שאם יש לנו סימפטום מטריד כלשהו, יש סיכוי של 90 אחוז שהוא יעבור מעצמו מבלי שנגיע לבדיקה אפילו, וב-90 אחוז מהפעמים שכן נלך להיבדק, הטיפול (אם בכלל) יהיה לתת לסימפטום לעבור או לטפל במתינות על ידי שינוי אורחות החיים שלנו, תזונה, הרגלי בריאות נוספים בסיסיים, ולעיתים צורך בתרופה.
במילים אחרות ב-999 מתוך 1000 פעמים שבהן נחוש בסימפטום כלשהו, מדובר בבעיה שולית וזניחה. את זה כמובן מנוע החיפוש האוטומטי לא יכול לומר לך. את זה רופא מומחה כן יכול לומר לך. וישנו עוד הבדל משמעותי- רופא מיומן יידע לזהות את המקרה האחד מתוך 1000 שכן מצריך עזרה רפואית דחופה.

הפיתרון
לכן אני רוצה להציע כאן פתרון פשוט.
בבית הספר לרפואה בשנים הקליניות, אחד הדברים הבסיסיים ביותר שנלמדים הם: 'כשאתם שומעים קול של פרסות ודהרות, תחשבו סוסים ולא זברות'. המשמעות היא שלפני הכל מבחינה רפואית צריך לחשוב על הבעיות הנפוצות כגורמי הסימפטומים שמהם אנחנו סובלים (סוסים), ולא על הבעיות הנדירות והקשות יותר (זברות).  
זהו הנוגדן העיקרי והראשי ל'גוגליטיס'; אם נתקלתם ברשימת בעיות שיכולה לגרום לסימפטום שלכם, בדקו קודם כל מהן הסיבות הנפוצות ביותר ברשימה. ב-99.9% מהפעמים זה מה שיש לכם. ואם הבעיה שלכם מחמירה או עיקשת- בקשו את עצתו של הרופא. הוא יידע להנחות אתכם נכון לבדיקות או טיפולים נוספים.
באופן הזה מה שיקרה הוא שאתם תשתחררו מהפחדים שקשורים לסימפטום שלכם, וברגע שתהיה יותר רגיעה במערכת, פחות סטרס ויותר שלווה ופרופורציות נכונות, הגוף גם יוכל לתקן ולהבריא את עצמו ביעילות ובמהירות גדולות יותר. וכך אתם זוכים מכל הכיוונים. 

ואני שוב חוזר על הפואנטה-תחשבו סוסים, לא זברות.

  


תמונה באדיבות Digital art- Freedigitalphotos.net