מבקרים בבלוג

יום שבת, 5 באפריל 2014

בתמונה- סליל דנ"א 


איך תעזרו בחכמה בגנטיקה המשפחתית שלכם?

אחד הדברים המאתגרים ביותר בנוגע לבריאות שלנו הוא היכולת להתאים עבורנו את מה שנכון ומתאים לנו באופן אישי. בין כלל הדעות והרעיונות, התפיסות והשיטות בנוגע לבריאות לעתים קשה לדעת מה נכון עבורנו מתוך הכיוונים המוצעים. העניין מסתבך אפילו יותר כשאנו מוסיפים לכך את העובדה שרשת האינטרנט מלאה בעצות אישיות, רעיונות וכיוונים שמבוססים יותר על התנסות וחוויה אישית של אדם אחד, שהימנעות מהרגל מסוים או אימוץ של הרגל בריאות אחר עזרו לו או לה.

בתוך כל זה אנו עשויים למצוא את עצמנו מבולבלים ונבוכים, ביחס לאילו דברים יכולים להתאים לנו, וכאן בדיוק הגנטיקה המשפחתית שלנו יכולה להוות בסיס מצוין להרכבת הרגלי הבריאות הנכונים עבורנו באופן אישי. כמובן שלא מדובר בשיטה שהיא מדויקת במאת האחוזים, אך ההיעזרות בגנטיקה שלנו יכולה לתת לנו כיוונים כלליים טובים למדי ביחס להרגלי הבריאות הנכונים עבורנו.

למה הכוונה?
הגנטיקה המשפחתית מספרת לנו את הסיפור הכללי הבריאותי שלנו, במיוחד זו של ההורים האחים והאחיות שלנו- בגנטיקה אנחנו מוצאים את כלל הנטיות הבריאותיות שיכולות להיות קשורות אלינו.

למשל, אם במשפחה לאחד מההורים שלנו יש בעיה לבבית, ולהורה השני יש בעיות במפרקים ובברכיים, זה אומר שלנו עצמנו יכולה להיות מועדות לפתח את אותן הבעיות גם כן בהמשך חיינו. במצב כזה ברור שכדאי יהיה לנו לאמץ את העקרונות הבסיסיים של הרפואה המונעת ביחס למחלות לב ולבעיות במפרקים ובברכיים. למשל לא לעשן, לאכול תזונה עם פחות שומנים מהחי ויותר ירקות, להתעמל באופן קבוע, ובמקום סוגי ספורט שגורמים לשחיקה בברכיים כמו ריצה לעבור לשחייה או אופניים שאינם גורמים לפגיעה כזו. זו רק דוגמא אחת מיני רבות כמובן.

הדבר נכון לגבי כל סוגי התורשה, למשל תורשה של סרטן במשפחה, מחלות דלקתיות, בעיות במפרקים ובשלד, מחלות לב וריאות, אלצהיימר והידרדרות קוגניטיבית ועוד. הרעיון הכללי הוא זה- לעשות בדיקה חד פעמית של העץ הגנטי המשפחתי, לבדוק מהן המחלות או הבעיות הנפוצות ביותר בתוכו, ובהתאם לכך לעשות כמה פעולות מניעתיות בסיסיות ביחס לתורשה המשפחתית שלנו.

למה זה טוב?
זה טוב מכיוון שרוב הבעיות הבריאותיות שעוברות בתורשה במשפחה כרוכות בתהליכים שנמשכים שנים רבות ונבנים בהדרגה, ולכן פעולות מניעתיות שאנחנו נוקטים מוקדם מספיק בחיים שלנו יכולות למנוע או למזער רבות מהבעיות שאנו עלולים לסבול מהן בעתיד.

אז העצה שלי אליכם היום היא זו-
שבו עם עצמכם כרבע שעה וכתבו את הבעיות הרפואיות שיש במשפחה שלכם. חשוב לכלול ברשימה כזו את הבעיות הבריאותיות של ההורים, אחים ואחיות, ואם יש בעיה שחוזרת על עצמה בקרובי משפחה מדרגה שנייה מספר פעמים ציינו אותה גם כן (למשל שני אחים של אחד ההורים סובלים מאלרגיה, או אחות של אמא ובת-דודה שיש להן דלקת פרקים; כל מקבץ של בעיות מאותה קבוצה חשוב שתציינו גם כן), נסו לכסות בבדיקה שלכם את כל הבעיות הבריאותיות- כולל מצבים גופניים ואפילו נטייה למצבים נפשיים מסוימים.   

לאחר שערכתם את הרשימה הבסיסית בדקו אילו פעולות מניעתיות אתם יכולים לעשות כבר עכשיו שיכוונו אתכם להרגלי בריאות נכונים וטובים יותר ביחס לתורשה המשפחתית. אימוץ כמה מהעקרונות הללו יאפשר לכם למנוע בעיות בריאות בעתיד, וליהנות מבריאות טובה יותר. הגיל שכדאי לעשות זאת אגב הוא כמה שיותר מוקדם, כי הפעולות הקטנות שתעשו כבר מעכשיו יצטברו לשינויים גדולים לטובתכם ולטובת הבריאות שלכם בעתיד.
העיקרון כאן אולי קצת יזכיר לכם תכנון של תכנית פנסיה, רק שהפעם לא מדובר בכסף אלא במשהו שהערך שלו גדול הרבה יותר מכך עבורכם- הבריאות שלכם.

ימים של בריאות ושמחה!
ד"ר ניר ברוש


התמונה באדיבות Dream Designs Freedigialphotos.net