מבקרים בבלוג

יום רביעי, 14 בספטמבר 2016



תמונה באדיבות FREEDIGITALPHOTOS.NET 


שלום לך,

במהלך השנים בדקתי אלפי אנשים במרפאה, חלקם הגדול סבל מבעיות אורטופדיות שונות, ובאופן ספציפי יותר מכאבים של הגב, הצוואר והישבנים (לעתים עם הקרנה ליד או לרגל). לפני שלוש שנים סבלתי בעצמי מהתקף של כאבים בגב עם הקרנה לרגל שנמשך כ-10 חודשים רצופים. 

לאחר שניסיתי מגוון רחב של טיפולים ושיטות מכל רחבי הקשת, כולל טיפולים על ידי אורטופדים וזריקות לגב, פיזיותרפיה, ומגוון רחב של טיפולים ברפואה המשלימה, בסופו של דבר מה שהוציא אותי מהתקף קשה וממושך זה הייתה אבחנה רפואית חדשה של רופא אמריקאי בשם ד"ר סרנו.

ד"ר סרנו גילה כי כאבים רבים במערכת האורטופדית, במיוחד כאבי גב, צוואר וישבנים, אינם נגרמים משינויים מבניים או מכאניים, אלא מתחילים דווקא במימד הרגשי של חיינו. לאבחנה זו הוא קרא בשם TMS (בתרגום פשוט- כאבים שנובעים ממתח).

לאחר שהחלמתי בעצמי מהכאבים בדרך זו, התחלתי לטפל במרפאה באנשים נוספים שסובלים מתסמונת כאבים ממקור רגשי, עם הצלחות רבות בטיפול.
למעשה כיום אנשים רבים שסובלים מתסמונת TMS אינם מודעים לכך, מכיוון שהחומר על הנושא אינו נפוץ במיוחד, והאבחנה מוכרת בעיקר בארצות הברית, שם יש כמה עשרות בודדות של רופאים שמטפלים באבחנה זו.

לכן הכנתי עבורך את הקובץ הזה, כדי לבדוק האם יתכן שגם אצלך הכאבים נוצרים במנגנון דומה.

חשוב לי לומר לך כבר עכשיו- TMS (כאבים ממקור של מתח ורגשות) הינה אבחנה רפואית, ויש לאבחן אותה על ידי רופא. ובכל מקרה כל תלונה של כאבים יש לבדוק רפואית ולעשות את כל הבירורים הרפואיים והבדיקות הנדרשים לכך. כאבים יכולים לעתים להיות קשורים לאבחנות רפואיות מסוכנות כמו גידולים, דלקות פרקים ונזק ממשי לחוליות עמוד השדרה או לשרירים והגידים, לכן תמיד יש להיבדק כצעד ראשון על ידי רופא.

מדריך זה כאמור אינו נועד להחליף אבחנה רפואית, אלא לציין מספר מאפיינים שאם הם קיימים, מאפשרים לנו לחשוב על כך שיתכן שהכאבים נובעים ממנגנון של TMS כחלק מאבחנה מבדלת רפואית שלמה.    
מנסיוני האישי, ככל שיותר מהסעיפים הבאים מתמלאים, הסיכוי לכך שמדובר ב-TMS עולה.
תוכלו לעבור על הסעיפים ולבדוק כמה מהם מתאימים עבורכם, ואז במסגרת אבחנה רפואית שלמה לשוחח עם הרופא המטפל שלכם על האפשרות של אבחנת TMS, כאבים ממקור מתח ורגשות.

10 מאפיינים שמלווים פעמים רבות תסמונת TMS- כאבים ממקור של מתח ורגשות (ע"פ ד"ר ג'ון סרנו), ככל שהתשובה היא כן לרבות יותר מהשאלות הבאות הסיכוי גבוה יותר:

1.      האם יש לך כאבים ממושכים או חוזרים ונשנים בגב, צוואר או ישבנים (לעתים עם הקרנה ליד או רגל) ללא רקע רפואי של תאונה, חבלה, או מחלה רפואית מאובחנת אחרת?

2.      האם יש אי התאמה בין הממצאים בבדיקות ההדמיה והרנטגן (MRI, CT, צילומים שונים) לבין הסימפטומים שלך?
למשל דיסק שפורץ לצד ימין וסימפטומים ברגל שמאל, או בדיקת MRI שמראה בלטי דיסק בגובה שאינו מסביר את הסימפטומים, או מי שסובלים מכאבים אך בדיקות ההדמיה חוזרות תקינות.
3.      האם בהיסטוריה האישית הרפואית יש בעיות שידועות כבעיות בהן מתקיימים קשרי גוף נפש מובהקים?
אם יש ברקע הרפואי האישי בעיות כמו אולקוס (כיב פפטי), תסמונת המעי הרגיז, כאבי צוואר, כאבי ראש, מיגרנות, אלרגיות מסוימות, שלפוחית רגיזה, התקפי חרדה ועוד.
4.      האם אובחנת עם פיברומיאלגיה?
למי שמאובחנות ומאובחנים בפיברומיאלגיה יש סבירות גבוהה מאוד שיימצאו גורמים רגשיים שמחריפים את הבעיה או אף גורמים לה
5.      האם הסימפטומים הופיעו בסמוך לאירוע רגשי משמעותי בחיים?
(לא רק טראומות אלא גם אירועים מרגשים ומשמחים שיוצרים מתח יכולים להוות טריגר כזה, דוגמאות הן בעיות כלכליות, משבר אישי, משבר זוגי, מעבר דירה או ארץ ועוד).
6.      הם אורח החיים שלך עמוס במיוחד?
עם הרבה תחומי אחריות וסטרס (אופייני למדי לחברה המערבית, אך חשוב לשים לב שזהו סעיף אחד בלבד מתוך 10 סעיפים; לא כל מי שחי אורח חיים מערבי יפתח כאבים ממקור של מתח או רגשות).
7.      האם חווית טראומת עבר משמעותית?
מי שעברו טראומה משמעותית בעברם, לעתים בגילאי הילדות המוקדמים
8.      האם פרפקציוניזם היא תכונת אופי ואישיות שלך?
מי שהם פרפקציוניסטים, נוטים יותר לדרוש מעצמם, ומפעילים על עצמם לחץ מתמיד. לחץ זה יוצר מועדות למתחים רבים, וללחצים שאנחנו מעמיסים על עצמנו.
9.      האם באישיותך הנך מהאנשים המרצים, שחשוב להם להיות בסדר עם כולם?
מבנה אישיות זה יוצר מועדות להדחקת רגשות, ורגשות מודחקים אלו יכולים להפוך בתורם לכאבים ממקור של מתח- TMS.
10. האם חשוב לך לעשות טוב לאחרים?
מי שמרגישים חוש אחריות ואכפתיות, שמרגישים שהכל על הכתפיים שלהם, שמרגישים מחויבות ואחריות כלפי הסובבים אותם. מבנה אישיות זה הוא חיובי ותורם לסביבתו, ויחד עם זה עם יותר נטייה להדחיק רגשות (כי אנשים בעלי אופי זה תמיד שמים את עצמם אחרונים, אפילו עד כדי הדחקה תמידית של רצונותיהם העצמיים לטובת האחר).  

כפי שכתבתי קודם לכן, אבחנה של TMS ניתן לעשות רק במסגרת בירור רפואי ובדיקה על ידי רופא. הקריטריונים האלו נוספים לשורת בדיקות אובייקטיביות שמאפשרות לאבחן במרפאה TMS, אך כאמור מניסיוני ככל שיותר מהם מתמלאים האפשרות של אבחנת TMS עולה בהתאמה.
במידה והבחנת בכך שרבים מהסעיפים מתקיימים אצלך, המלצתי אליך היא להעלות את האפשרות של כאבים ממקור רגשי בפגישה עם הרופא המטפל, ניתן גם ליצור איתי קשר ולדון באפשרויות הטיפול בכאבים מסוג זה.

אני מקווה שמידע זה יעזור לך בדרכך לריפוי
שלך בחום


אין תגובות: